نقشه تارنما یا این که به عبارتی Sitemap
نوشته شده توسط : عباسی

سئو سایت
آیا می دانید نقشه تارنما یا این که به عبارتی Sitemap چه می باشد و اینکه چطور یک نقشه وبسایت برای وردپرس خویش ساخت نمائید؟

نقشه وب سایت XML به موتورهای کاوش امداد می نماید تا به راحتی در محتوای تارنما شما جنبش کرده و آنها‌را کشف نمایند. در واقع نقشه تارنما لیستی از کل محتوای تارنما شمارا با فرمتی که برای موتورهای کاوش قابل تلاوت باشد، در چنگ آن ها قرار میدهد.

بطور معمول نقشه تارنما XML برای بازدیدکنندگان تارنما شما قابل اکران وجود ندارد و تنها برای موتورهای کاوش کاربرد داراست.

درین نوشته‌علمی میخواهیم بطور بی نقص توضیح دهیم که XML Sitemap چه است و چطور به راحتی یک نقشه وبسایت برای وردپرس خویش تولید کنیم.


نقشه وبسایت چه میباشد؟
نقشه وبسایت XML یک پوشه با پسوند .xml میباشد که لیستی از تمام محتوای تارنما شما‌را با فرمت xml در خویش ذخیره مینماید. به این ترتیب موتور‌های کاوش با به کار گیری از این پوشه به راحتی میتوانند محتوای وب سایت شما‌را کشف و ایندکس نمایند.

ماجرای نقشه وب سایت بر می‌گردد به ده سال ۲۰۰۰ میلادی، در آن عصر تارنما‌های دولتی معمولا در منوی خویش لینکی با تیتر “نقشه وبسایت” داشتند که در آن برگه لیستی از تمام صفحه ها جان دار در سایت بود.

امروزه Sitemap ها به جای HTML در قالب XML منتشر می گردند. و مخاطب انگیزه آنان موتور‌های کاوش میباشد خیر بازدیدکنندگان.

در اصل، نقشه وبسایت XML راهی برای صاحبان سایت‌ها میباشد تا موتور‌های کاوش را از وجود صفحه های گوناگون تارنما خویش مطلع نمایند.

و همینطور به موتور‌های کاوش می‌فهمانند که لینک و پیوند‌ها در تارنما شما از چیزهای دیگر مهم خیس می باشند و اینکه چطور و هرچندوقت یکبار تارنما خویش را بروزرسانی می کنید.

با اینکه نقشه‌های وب سایت XML بصورت بی واسطه سبب ساز ارتقاء سکو وب سایت شما در موتور‌های کاوش نمیشوند، البته به موتور‌های کاوش اذن می دهند تا بهتر تارنما شمارا ایندکس نمایند یا این که به اصطلاح بخزند!

این یعنی موتور‌های کاوش با وجود نقشه وبسایت XML می توانند محتوای بیشتری از سایت شمارا کشف و ایندکس نمایند و آنها‌را در حاصل نشان دهند، در سود بصورت غیر بی واسطه در seo وبسایتتان تاثیر خواهد گذاشت.

 

چرا به یک نقشه وبسایت نیاز دارید؟
نقشه وب سایت بشدت برای سئو موتورهای کاوش (بهینه سازی) مهم میباشند.

با اینکه نقشه تارنما مستقیما در سکو شما در موتورهای کاوش تاثیری ندارد ولی راهی میباشد برای اینکه موتور‌های کاوش را از صفحه های ایندکس نشده خویش باخبر سازید.

Sitemapها برای افرادی که تارنما خویش را جدید راه اندازی کردند بسیار اثر گذار می باشند. چون اکثر سایت‌های نو تاسیس هیچ بک‌لینکی ندارند، که‌این فرمان فعالیت موتور‌های کاوش در ایندکس محتوای این سایت‌ها را مشقت بار خواهد کرد.

به همین استدلال میباشد که موتور‌های کاوش مانند گوگل و بینگ به صاحبان وب سایت‌های جدید تاسیس اذن میدهند تا کاغذ XML Sitemap سایتشان را در Webmaster خویش معرفی نمایند. این به ربات‌های‌ موتور‌ کاوش امداد می نماید تا محتوای تمام صفحه ها سایت را کشف و ایندکس نمایند.

همینطور Sitemapها به به عبارتی اندازه برای وب سایت‌های دارای شهرت و جا افتاده نیز مهم می‌باشند. آن‌ها به شما این قابلیت و امکان را خواهند بخشید تا بخشی از تارنما خویش را که مهم‌خیس از دیگر بخش‌هاست یا این که بخش‌هایی که اضافه بروزرسانی میشوند و… را آرم‌گذاری نمائید. که موتور‌های کاوش متناسب با محتوای هر برگه، از آن کاغذ بازدید و محتوای آن را ایندکس کنند.


شیوه ساخت نقشه وبسایت برای وردپرس
برای تولید XML Sitemap در وردپرس طرق زیادی موجود هست. ما به شما دو طرز بسیار دوستداشتنی برای ساخت نقشه وبسایت در وردپرس را خوا هیم خاطرنشان کرد، که شما می توانید یکی‌از آنها‌را که فکر‌می‌کنید‌ برای سایت شما بهتر میباشد تعیین فرمایید.


شیوه نخستین: تولید نقشه وبسایت در وردپرس با به کار گیری از Yoast بهینه سازی
یکی‌از معمولی‌ترین شیوه های تولید نقشه تارنما برای وردپرس استعمال از پلاگین Yoast بهینه سازی میباشد.

این پلاگین شایسته ترین پلاگین بهینه سازی جانور در مارکت‌های وردپرسی میباشد که تیم‌ای جامع از ابزارهای seo را برای با صرفه‌سازی محتوای وبسایتتان به شما میدهد.

در آغاز بایستی پلاگین Yoast بهینه سازی را نصب و آن را فعال نمائید.

بعد از فعال کردن پلاگین به ورقه بهینه سازی » همگانی بروید و روی زبانه تجهیزات کلیک نمائید. در‌این برگه مطمعن گردید که نصیب نقشه‌های XML وب سایت روی آیتم پر‌نور جای دارد. آن گاه روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک فرمایید.


پر‌نور کردن نقشه وبسایت در Yoast سئو
برای اینکه مطمعن گردید Yoast بهینه سازی نقشه XML تارنما را به صدق ساخت نموده است می توانید مانند تصویر پایین، روی نماد سوال کنار نقشه‌های XML وب سایت کلیک کرده، آن‌گاه روی لینک و پیوند مشاهده نقشه وبسایت کلیک فرمائید.


مشاهده نقشه وب سایت
بعداز اینکه روی پیوند مشاهده نقشه وبسایت کلیک کردید به برگه XML Sitemap ساخت گردیده بوسیله Yoast سئو هدایت میشوید.

همینطور برای اینکه کاغذ Sitemap تارنما خویش را ملاحظه کنید، میتوانید به آسانی به انتهای نشانی تارنما خویش عبارت sitemap_index.xml را بیش تر نمائید. به عنوان مثال:

http://my-domain.com/sitemap_index.xml


نقشه وبسایت وردپرس در Yoast سئو
Yoast بهینه سازی نقشه‌های تارنما چندگانه‌ای برای گونه های متعدد محتوای سایت ساخت می نماید. این افزونه بصورت پیشفرض برای پست‌ها، کاغذ‌ها، مولف‌ها و مدل‌بندی‌ها نقشه تارنما مستقل‌ای تولید خواهد کرد.

در صورتی شما از سیستم فروشگاهی ووکامرس به کارگیری می کنید، یک نقشه وب سایت برای تولید ها شما هم به وجود خواهد آمد.

زمانی که میخواهید نقشه XML سایتتان را به موتور‌های کاوش معرفی فرمائید فقط کافیست Sitemap اصلی خویش یعنی Sitemap_index.xml را وارد فرمائید. که به دنبال این نوشته ی علمی بدین آیتم هم می پردازیم.


طریق دوم: تولید نقشه تارنما برای وردپرس با به کارگیری از پلاگین Google XML Sitemap
این شیوه به کاربرانی سفارش می‌گردد که از پلاگین Yoast سئو استعمال نمی کنند.

او‌لین چیزی که نیاز دارید این میباشد که افزونه Google XML Sitemap را نصب و فعال نمائید.

پس از فعال‌ساز‌ی، این افزونه بصورت اتومات یک نقشه تارنما XML برای وردپرس تولید میکند. برای مشاهده Sitemap کافیست در انتهای نشانی خویش عبارت sitemap.xml بیش تر فرمائید. به عنوان مثال:

http://your-domain.com/sitemap.xml







:: بازدید از این مطلب : 148
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: